Mi hát a művészet? Nem valami egyszerű dolog, annyi
bizonyos. S még nehezebb megtudni ezt a mindent elkeseredetten leegyszerűsítők
sokaságának lármája közepette. Egyfelől ragyogónak és magányosnak akarják látni
a lángelmét; másfelől felszólítják, hogy legyen olyan, mint többiek. Sajna! a
valóság ennél sokkal bonyolultabb. Balzac is éreztette ezt egy mondatában,
amely így hangzik: "A lángész mindenkihez hasonlít, és hozzá nem hasonló
senki." Ilyenformán áll a dolog művészettel is, amely a valóság nélkül
semmi, s amely nélkül nem sokat ér a valóság. S valóban: hogyan nélkülözhetné a
művészet a valóságot, és hogyan rendelhetné magát alá neki? A művész annyira
választja meg maga tárgyát, amennyire a tárgya őt. A művészet, bizonyos
értelemben lázadás a világ ellen, a világ elmúló és befejezetlen volta ellen:
célja tehát nem egyéb, mint más formába önteni a valóságot, amelyet azonban meg
kell őriznie, hiszen belőle meríti érzelmi töltését. Ebben a vonatkozásban
valamennyien realisták vagyunk, és egyikünk sem az. A művészet se nem teljes
elutasítása, se nem teljes elfogadása annak, ami van. Egyszerre elutasítás és
elfogadás, s éppen ezért nem is lehet más, mint örökösen megújuló meghasonlás.
Mindig ebben a kétértelmű helyzetben van a művész: nem tagadhatja a valóságot,
de azért örökösen kétségbe kell vonnia azt, ami e valóságban örökösen
befejezetlen. Ahhoz, hogy egy csendélet létrejöjjön, egy festőnek és egy
almának kell egymással szembeállnia, és egymást kölcsönösen helyesbítenie.
Igaz, hogy a formák semmit sem jelentenek a világ világossága nélkül, de az is
igaz, hogy e formák is hozzátesznek valamit e világossághoz. A valóságos világ,
amely ragyogásával testeket és szobrokat kelt életre, amolyan második fényt kap
tőlük ugyanakkor, és ez a másik Fény rögzíti az égbolt fényét. A nagy stílus
ilyeténképpen félúton van a művész és tárgya között. (Albert Camus)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése